Post

CZYM RÓŻNI SIĘ SZYBA PRZEDNIA OD ZWYKŁEJ?

Jeśli Twój samochód przechodzi naprawę lub wymianę szyb, może Ci się wydawać, że jego szyby nie różnią się zbytnio od okien w Twoim domu. W końcu obie szyby wyglądają podobnie. Istnieje jednak wiele różnic pomiędzy zwykłym szkłem a szybą przednią samochodu. Począwszy od tego, z czego jest wykonana, a skończywszy na sposobie jej wykonania, jest znacznie więcej cech, które wyróżniają szybę samochodową, niż tylko jej zwiększona wytrzymałość. Oto cztery istotne sposoby na odróżnienie szklanych okien w domu od szklanej szyby w samochodzie.

SZKŁO PRZEDNIEJ SZYBY JEST TWORZONE INACZEJ

Jednym z powodów, dla których szkło przedniej szyby różni się od szkła okiennego, jest fakt, że jest ono wykonane z innych materiałów. Chociaż duży procent składu stanowi piasek kwarcowy, szkło to jest również wytwarzane z różnych materiałów, takich jak stłuczka szklana, dolomit, wapień i soda kalcynowana. Składniki te zwiększają trwałość szkła, obniżają jego temperaturę topnienia i ułatwiają obróbkę podczas produkcji.

Przednia szyba samochodu wykonana jest z dwóch tafli szkła, które łączą się ze sobą, a pomiędzy nimi znajduje się warstwa winylu. Po zakończeniu procesu szkło jest następnie laminowane. Ta dodatkowa warstwa ochronna pozwala na wytrzymanie jeszcze większej ilości uszkodzeń niż standardowe szkło, co jest szczególnie ważne dla bezpieczeństwa pasażerów pojazdu.

SZYBY SZKLANE TŁUKĄ SIĘ INACZEJ

Przednia szyba samochodowa nie rozbija się w taki sam sposób, jak zwykłe szkło. Zamiast rozpadać się na duże, ostre kawałki, szklana szyba przednia rozbija się na tysiące małych kawałków lub pozostaje w jednym dużym kawałku. Może się to wydawać dziwne, że szkło rozpada się na więcej części, a nie na mniej, ale zostało to zrobione celowo z zasadniczego powodu: aby ograniczyć poważne obrażenia podczas wypadków samochodowych. Ponieważ odłamki szkła w szybie samochodowej są znacznie mniej poszarpane, osoby uczestniczące w wypadkach samochodowych nie są tak narażone na skaleczenie dużym kawałkiem rozbitego szkła.

Co więcej, wzmocnione, laminowane szyby przednie są mniej podatne na pęknięcia niż szkło, które można użyć w oknach domowych. W rezultacie kierowcy i ich pasażerowie są znacznie lepiej chronieni przed wypadkami niż w przypadku zastosowania zwykłego szkła. Jeśli siła jest wystarczająco duża, aby rozbić przednią szybę, najczęściej powstałe uszkodzenia przypominają kształtem pajęczynę.

SZYBY BOCZNE I TYLNE TO INNY RODZAJ SZKŁA

Mimo że przednie szyby samochodu powstają w tym samym procesie technologicznym, szyby boczne i tylne są tworzone w inny sposób. Zamiast ze szkła laminowanego, są one wykonane ze szkła hartowanego. Ten specyficzny wariant jest poddawany obróbce cieplnej, dzięki czemu jest bardziej wytrzymały niż zwykłe szkło, ale nadal można go stłuc. Projektowanie szyb samochodowych w sposób umożliwiający ich stłuczenie może wydawać się dziwne, ale ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa pasażerów w przypadku uwięzienia po poważnym wypadku. W przeciwieństwie do szkła laminowanego w przedniej części samochodu, szkło hartowane można rozbić na odłamki, które są bardziej tępe niż zwykłe szkło. Dzięki temu w sytuacjach awaryjnych pasażerowie mają możliwość ucieczki.

SZYBY PRZEDNIE WYMIENIA SIĘ INACZEJ

Jeśli przednia szyba samochodu ulegnie uszkodzeniu, konieczna będzie jej wymiana. Istnieją jednak dwie różne opcje, które właściciele samochodów mogą podjąć przy ustalaniu uszkodzone szkło ich samochodu. Pierwszą z nich jest uzyskanie OEM, lub Original Equipment Manufacturer, szkło. Oznacza to, że zostało ono stworzone przez tego samego producenta, co oryginalna szyba, dzięki czemu jest identyczne z tym, co było tam wcześniej. Drugą opcją jest zdobycie szyby samochodowej z rynku wtórnego, która została wykonana przez OEM na innej linii produkcyjnej lub przez inną firmę.