Post

Rodzaje samochodowych szyb przednich

Szyby samochodowe są integralną częścią niemal każdego pojazdu. Bez nich trudno wyobrazić sobie jazdę samochodem. Niewiele jest maszyn, które nie posiadają szyb, np. niektóre quady, sprzęt budowlany czy drogowy, a niekiedy także specjalne urządzenia, które mogą być używane tylko w określonych warunkach.

Szyby służą wielu celom, w tym bezpieczeństwu i względom praktycznym. Zapewniają również komfort kierowcy i pasażerom. Szyby stosowane obecnie w samochodach mają złożoną strukturę, która jest odporna na działanie czynników zewnętrznych i obciążeń mechanicznych. Dotyczy to również drgań i uderzeń. Przyjrzyjmy się bliżej różnym rodzajom dostępnych szyb samochodowych i sprawdźmy, jakie są ich cechy charakterystyczne.

SKĄD SIĘ WZIĘŁY SZYBY PRZEDNIE?

Chociaż przednie szyby nie były powszechnym elementem wyposażenia pierwszych samochodów, zaczęły pojawiać się na większą skalę wraz ze wzrostem prędkości pojazdów i ich zdolności do przewożenia pasażerów. Przednia szyba była zakryta tylko w części pasażerskiej. Szofer nie mógł korzystać z szyby. Szyby stały się bardziej powszechne wraz z wprowadzeniem samojeżdżących samochodów i ich właścicieli. Ich oryginalna nazwa, windscreen, przetrwała długo w lotnictwie. Było to dobre odzwierciedlenie ich podstawowego przeznaczenia.

Pierwsze przednie szyby miały za zadanie chronić przed wiatrem, deszczem, kurzem, owadami i małymi kamieniami podczas jazdy. Kruchość starych konstrukcji i niebezpieczeństwo, jakie stwarzały dla pasażerów i innych osób, stanowiły poważną wadę. Pierwotnie były one wykonane ze zwykłego szkła i w razie pęknięcia rozpadały się na duże, ostre kawałki. Mogło to poważnie zranić każdego, kto znajdował się w samochodzie lub jego bezpośrednim sąsiedztwie.

Ponieważ zwykłe szkło nie nadawało się do samochodów, firmy motoryzacyjne zaczęły stosować laminowanie szkła, które Edouard Benedictus opatentował w 1909 roku. Szkło to było wprowadzane w różnych pojazdach. Po raz pierwszy pojawiło się w Fordach w 1919 roku. W 1926 roku szkło laminowane zostało wprowadzone jako wyposażenie seryjne w amerykańskim modelu Rickenbacker. W 1938 roku wprowadzono również szyby z hartowanego szkła. Mimo że szkło laminowane było przez pewien czas popularne, producenci samochodów zdecydowali, że szkło hartowane zapewni wystarczającą ochronę szyb bocznych.

Za tym wyborem przemawiały również względy bezpieczeństwa. Szkło hartowane można rozbić, aby dotrzeć do poszkodowanych w wypadku. Podział na szyby laminowane przednie, boczne i tylne hartowane jest w większości przypadków kontynuowany. Jednak stosowane szkło i dostępne rozwiązania technologiczne znacznie się zmieniły.

SZYBY SAMOCHODOWE - ZASTOSOWANIE W DZISIEJSZYCH CZASACH

Szyby przednie są nadal ważnym elementem nowoczesnych samochodów. Chronią pojazd przed deszczem, wiatrem i zanieczyszczeniami. Dzisiejsze szyby oferują więcej możliwości. Nowoczesne samochody mają konstrukcję samonośną. Szyba usztywnia tę konstrukcję. W razie wypadku szyba służy jako prowadnica do uruchomienia poduszek powietrznych i kurtyn. Zwiększają one również komfort kierowcy i pasażerów poprzez redukcję ciepła w pojeździe, ochronę przed promieniami słonecznymi i zatrzymywanie promieniowania UV.

Szkło używane do produkcji szyb samochodowych ma podobny skład jak szkło używane w innych zastosowaniach. Składa się w 3/4 z kwarcu i substancji pomocniczych, takich jak soda, wapń, czy dolomit. Minerał ten jest głównie mieszaniną węglanu wapnia, magnezu i węglanu wapnia. Tlenek glinu jest kolejnym ważnym dodatkiem. Wymieszaj je i podgrzej do temperatury około tysiąca stopni. Następnie wylewamy go na blachę pokrytą cyną, aby uformować arkusze o pożądanej wielkości i właściwościach.

Szkło laminowane powstaje poprzez sklejenie ze sobą tafli wykonanych ze szkła. Pomiędzy warstwami umieszcza się cienką warstwę poliwinylobutylu (PVB). Istnieje wiele odmian w zależności od oczekiwanych właściwości. Warstwa tworzywa sztucznego między szybami sprawia, że kawałki szkła nie rozpadają się po rozbiciu. Podobnie jak w innych typach, technologia szkła laminowanego pozwala na stosunkowo łatwe gięcie szyb. Aby zapewnić idealne przyleganie, szyby przed przyklejeniem do folii poddawane są procesowi klejenia.

Szkło hartowane powstaje w wyniku podgrzania szkła do temperatury ok. 650°C, a następnie szybkiego schłodzenia. W wyniku tej obróbki materiał staje się bardzo kruchy, zachowując jednocześnie odporność na obciążenia statyczne. Przy uderzeniu szkło rozpada się na małe kawałki. Nie są one w stanie spowodować poważnych obrażeń, ale mogą spowodować drobne urazy. Szkło hartowane nie może być stosowane do produkcji szyb przednich, ponieważ jego powierzchnia nie zawsze pęka całkowicie po uderzeniu. Po uderzeniu może ono również ulec zestaleniu i oszronieniu, co może poważnie ograniczyć widoczność, np. w przypadku uderzenia kamieniem.

SZYBY SAMOCHODOWE O DODATKOWYCH WŁAŚCIWOŚCIACH UŻYTKOWYCH

Technologia stosowana przy produkcji szyb samochodowych pozwala na zastosowanie wielu rozwiązań zwiększających ich użyteczność. Aby ograniczyć odbicia światła, krawędzie szyb mogą być zadrukowane na różne sposoby. Szyby mogą być również pokryte foliami o specjalnych właściwościach, np. Pomiędzy szyby często wbudowuje się antenę lub folię przewodzącą prąd. Dzięki temu szyba może się nagrzewać. Bardzo popularne są również folie przyciemniające, które obniżają temperaturę wnętrza samochodu. Innym rozwiązaniem są szyby samochodowe z folią akustyczną, które wygłuszają wnętrze. Zmniejszają one również przenikanie hałasu do wnętrza pojazdu.

Coraz częściej jako szyby boczne stosuje się szkło laminowane. Jest to możliwe dzięki zmianom w konstrukcji samochodów, które pozwalają na to, aby w razie wypadku drzwi nie zakleszczały się. Dzięki tym rozwiązaniom szkło laminowane może być wykorzystywane do ochrony wnętrza samochodu przed włamaniem.